Получих подозрително съобщение
Ако сте получили имейл или текстово съобщение, което изглежда, че е от нашия магазин, но предизвиква съмнения - бъдете внимателни. Подозрителните съобщения често са част от фишинг (представяне за доверени компании с цел измама с данни или пари). Тук обясняваме как да разпознаете фалшивите новини и какво да направите, за да се предпазите.
Какво представляват подозрителните съобщения?
Подозрително съобщение е такъв, който изглежда като изпратен от нашия магазин (или друга надеждна институция), но всъщност е опит за измама. Измамниците могат да изпращат имейли или текстови съобщения, представяйки се за нас, за да ви накарат да предоставите поверителна информация (напр. парола за сметката, номер на платежна карта) или да кликнете върху опасна връзка. Тези видове атаки се наричат фишинг или опити за фишинг.
Най-често целта на подобни съобщения е да прихванат данните ви за вход или да ви накарат да извършите плащане към фалшива сметка. Например, може да получите измамен имейл за предполагаем проблем с поръчка или неизвършено плащане, съдържаща връзка за "потвърждаване" на данните. След като кликнете върху него, може да бъдете прехвърлени на страница, която изглежда измамно подобна на нашия уебсайт, където ще бъдете помолени да въведете потребителското си име и парола или данни за картата - които ще попаднат в ръцете на измамници. В други случаи съобщението може да обещава фиктивна промоция или "награда", за да ви изкуши да кликнете върху подозрителна връзка.
Как да разпознаете подозрително съобщение?
Фишинг съобщенията често са умело създадени, но обикновено има някои признаци, че те не идват от нас. Ето кои са типичните елементи, които трябва да събудят Вашият бдителност:
-
Необичаен адрес на изпращача: Проверете имейл адреса, от който е получено съобщението, или телефонния номер на SMS. Измамниците често използват адреси, които са объркващо сходни с официалните адреси (напр. с малка печатна грешка или различно име на домейн). Нашите официални имейли идват изключително от домейна на @sellbest.bg или sellbest.pl - ако изпращачът има различен адрес (например безплатен Gmail или странен домейн), съобщението е подозрително. Освен това текстовите съобщения от нашия магазин се изпращат от нашето име или официален номер - никога от частни телефонни номера или чуждестранни номера, които не познавате.
-
Езикови грешки и стил на подозрение: Фалшивите новини често съдържат печатни, правописни или граматически грешки и необичайни фрази. Комуникацията ни с клиентите се подготвя внимателно и на правилен полски език - ако видите очевидни грешки в дадено съобщение или изглежда, че то е преведено автоматично, подходете с подозрение към него.
-
Връзки, насочващи към непознати сайтове: Наведете курсора си (в SMS съобщението обърнете внимание на съдържанието на връзката) върху връзката в съобщението, без да щраквате върху отидете на. Ако връзката изглежда различно от адреса на нашия официален уебсайт (напр. съдържа странен низ или различен домейн от този на sellbest.bg), това е знак, че може да води към фалшив уебсайт. Измамниците често маскират връзките с приятелски текст от рода на "sellbest.en/promotion", но когато кликнете върху нея, тя препраща към напълно различна страница.
-
Неочаквани прикачени файлове: Ако имейлът съдържа прикачен файл, който не очаквате (напр. PDF файл с фактура, въпреки че не сте поръчали нищо), не го отваряйте. Такива прикачени файлове може да съдържат зловреден софтуер. Нашият магазин, след като сте направили поръчка, поставя фактурите в тялото на имейла или ги прави достъпни след влизане в клиентския панел - не изпращаме файлове в прикачени файлове, ако не сте предприели действия (напр. не сте купили продукт от нас или не сте се свързали с нас за нещо).
-
Спешен призив за действие и заплахи: Измамниците често се опитват да създадат напрежение във времето или страх. Фрази като "необходими са незабавни действия", "Акаунтът ви ще бъде блокиран, ако...", или "последен шанс за награда" имат за цел да ви накарат да кликнете бързо върху връзка или да предоставите данни. Моля, обърнете внимание, че нашият магазин никога не плаши клиентите по този начин - ако има истински проблеми с дадена поръчка, ние се свързваме с вас по фактите и без заплахи.
-
Оферта, която е твърде добра, за да е истина: Ако в съобщението се обещава огромна отстъпка, безплатен продукт или пари в замяна на кликване върху връзка или предоставяне на данни, подхождайте към него с голяма предпазливост. Измамниците се надяват, че представата за "уникална възможност" ще изкуши получателите да действат прибързано. Винаги си струва да проверявате подобни разкрития на нашия официален уебсайт или на горещата линия, вместо да вярвате на неочаквани имейли.
Какви са официалните канали за комуникация на нашия магазин?
За да ви е по-лесно да различавате истинската от фалшивата кореспонденция, ви напомняме по какви канали комуникираме:
-
Имейл: Нашите официални имейли се изпращат само от адреси в домейна на sellbest.bg или sellbest.pl. Примери за адреси, от които пишем на клиенти, са:
kontakt@sellbest.plиno-reply@sellbest.pl/no-reply@sellbest.bg. Ако получите имейл, за който се твърди, че е от нас, от друг домейн (напр.sell-best.bg, sellb3st.en, sel1best.plили напълно различни), можете да сте сигурни, че това е опит за измама. -
SMS: Понякога изпращаме SMS известия на клиентите (например за поръчка, готова за получаване, или кодове за отстъпки). Такива съобщения се излъчват от нашия официален номер или да показва името ни като подател (т.нар. текстово съобщение на подателя) sellBEST). Никога не изпращаме текстови съобщения, в които се искат пароли, номера на карти или други данни, нито връзки, които водят към непроверени уебсайтове. Ако предоставим връзка в SMS-а, тя насочва към нашия официален уебсайт (напр. за проследяване на пратка) и не изисква от вас, за да предоставите чувствителни данни.
-
Други канали: Винаги можете да проверите информацията за поръчката си, като влезете в клиентския си профил на нашия официален уебсайт. Не се свързваме с клиенти чрез социалните медии (Facebook, WhatsApp и др.) по въпроси, свързани с плащания или данни за сметките. Ако някой се опита да се свърже с вас по този начин, представяйки се за нашия магазин и искайки поверителна информация, можете да предположите, че става дума за измама.
Какво да направите, ако получите подозрително съобщение?
Ако имате дори и най-малкото подозрение, че имейл или текстово съобщение, което сте получили и за което се твърди, че е от нашия магазин, е измамно, моля, следвайте тези стъпки:
-
Не кликвайте върху връзки и не отваряйте прикачени файлове. Запазете спокойствие и не се изкушавайте от съдържанието на съобщението. Първо проверете автентичността му - кликването върху подозрителна връзка може да доведе до заразяване на устройството ви или до Вашия данни за престъпници.
-
Не отговаряйте на това съобщение. В никакъв случай не предоставяйте данните си за вход, пароли, номера на платежни карти или друга поверителна информация. Нашият магазин никога не иска такива данни по електронна поща или чрез SMS. Ако в съобщението се предлага парола или код за плащане - това със сигурност е измама.
-
Проверете официалната информация. Отидете на нашия официален уебсайт, като въведете адреса ръчно в браузъра си (напр. sellbest.pl) и влезте в профила си, за да проверите дали действително има проблем с поръчката или плащането. Можете също така да се свържете с нашата линия за помощ или да чатите на уебсайта и да попитате дали съобщението е вярно. Никога не се доверявайте на връзки, предоставени в подозрително съобщение - винаги проверявайте случая независимо чрез нашите официални канали.
-
Изпратете съобщение до нашия магазин. Уведомете ни, ако получите подозрително съобщение. Можете да изпратите подозрителен имейл (като цялостен трансфер/предаване) на следния адрес kontakt@sellbest.pl, като посочвате, че съобщението ви засяга. В случай на подозрителен SMS направете снимка на екрана или запишете номера на подателя и съдържанието на съобщението - предайте тази информация на нашата служба за обслужване на клиенти (напр. по имейл или телефон). По този начин ще ни помогнете да предупредим други клиенти и да предприемем действия срещу измамници.
-
Изтриване на подозрително съобщение. След като сте докладвали за случая и сте се уверили, че става въпрос за измама, изтрийте такова съобщение (или блокирайте подателя). Не е необходимо да го държите в кутията. Важно е никой около вас да не кликне върху него случайно в бъдеще.
Правила за безопасност в нашия магазин
Грижим се за сигурността на данните на нашите клиенти и искаме да се чувствате уверени при използването на нашите услуги. Запомнете няколко важни правила:
-
Нашият магазин никога няма да ви пита за паролата ви кодове за акаунт или оторизация по имейл, SMS или телефон. Паролата се използва само за влизане в нашия официален уебсайт и само Вие трябва да ги познавате.
-
Не изпращаме връзки за плащане извън нашия уебсайт. Всички плащания за поръчки се извършват чрез влизане в нашия официален уебсайт или чрез доверени оператори за плащания (IdoPayments, PayU). Никога не ви молим да направите превод към сметка с необичаен номер, посочен в имейл или SMS, нито да платите чрез линк, изпратен извън нашата услуга.
-
Защитаваме вашите лични данни. Не изискваме чувствителни лични данни по имейл (като PESEL, сканиране на документи за самоличност или пълни данни за платежни карти). Ако трябва да проверим данните ви (например за необичайно голяма поръчка), ще ви помолим да го направите по сигурен начин - например, когато влизате в профила си при нас, и никога чрез случайна връзка или некриптиран имейл.
-
Имате право да проверявате информацията. Ако нещо породи съмнения у вас, имате пълното право да проверите автентичността на съобщението, като се свържете директно с нас. Нашият персонал ще потвърди дали дадено съобщение действително идва от нашия магазин. По-добре е да попитате и да се уверите, отколкото да пренебрегнете тревожните сигнали - безопасността на вашите покупки е от първостепенно значение за нас.
Редовно следим новите опити за измама и информираме клиентите за нови заплахи. Публикуваме предупреждения на нашия уебсайт, ако забележим фишинг кампании, представящи се за нашата марка. Бъдете бдителни и помнете горните правила, за да намалите значително риска да станете жертва на атака.
Как да съобщите за подозрително съобщение в нашия магазин?
Ако подозирате, че дадено съобщение (имейл или SMS), представящо се за съобщение от нашия магазин, е измама, свържете се с нас възможно най-скоро. Ние сме на ваше разположение Вашия и ние ще помогнем за проверката на случая:
-
Имейл за известия за безопасност: Изпратете информация за подозрителното съобщение до kontakt@sellbest.pl. Опитайте се да включите всички подробности (адрес на подателя, съдържание, прикачени файлове или връзки) - това ще ни помогне да анализираме по-обстойно заявката ви.
-
Линия за помощ в магазина: Можете да се обадите на +40 763 280 879 (такса според тарифата на оператора) и да информира консултанта за подозрителното съобщение. Нашите консултанти ще ви помогнат да проверите автентичността му и ще ви предложат какво да направите по-нататък.
-
Чат в уебсайта: На нашия уебсайт ще намерите и чат на живо с консултант. Свържете се и опишете ситуацията - наш служител бързо ще провери дали съобщението е вярно и ще ви посъветва какви стъпки да предприемете.
Не забравяйте, че като съобщавате за такива инциденти, ни помагате да защитим Вас и други клиенти срещу измами. Ако имате някакви съмнения относно получената кореспонденция, не се колебайте да ни пишете или да ни се обадите. По-добре да проверите два пъти, отколкото да станете жертва на измама. Ние сме тук, за да ви помогнем и да гарантираме, че пазаруването ви в нашия магазин е сигурно.